Manzaralar yüzyıllardır şairler ve yazarlar için bir esin kaynağı olmuştur. Manzaranın naturel güzelliği bir ruh hali ya da atmosfer yaratmak, bir bildiri ya da tema iletmek ya da basitçe bir öykü ya da şiir için bir ortam sağlamak için kullanılabilir.
Bu yazıda, manzaraların edebiyatta ve şiirde kullanılma biçimlerini inceleyeceğiz ve muayyen manzaralardan esinlenen muayyen eserlerden kimilerini tartışacağız.
Ek olarak manzaraları kendi yazınızda iyi mi kullanabileceğinize dair birtakım ipuçları da vereceğiz.
## Şiirde Görünüm
Şairler eserlerinde muhtelif etkisinde bırakır yaratmak için manzaraları kullanmışlardır. Manzaraları bir yer duygusu yaratmak, bir ruh hali ya da duygu uyandırmak ya da bir öykü bahsetmek için kullanabilirler.
Örnek olarak, WB Yeats “Innisfree Gölü Adası” şiirinde, İrlanda manzarasını rahatlık ve durallık duygusu yaratmak için kullanır. Şiir, bir göldeki minik bir adada geçer ve konuşmacı naturel çevrenin güzelliğini anlatır. Şiir, konuşmacının bigün adaya geri döneceğine yemin etmesiyle sonlanır.
Şairlerin manzaraları iyi mi kullandığına dair bir öteki misal Robert Frost'un eseridir. Frost'un şiirleri çoğu zaman kırsal manzaraları mevzu alır ve bu manzaraları yalıtım, yitik ve anlam arayışı temalarını keşfetmek için kullanır. Frost, “The Road Not Taken” isminde şiirinde karlı bir ormandaki iki yolu anlatır. Şiirin konuşmacısı bir yolu diğerine tercih eder ve öteki yolu seçmiş olsaydı nasıl sonuçlanacağını merak eder.
## Manzarayı Bahsetmek İçin Kullanılan Şiirsel Araçlar
Şairler manzaraları tarif etmek için muhtelif şiirsel araçlar kullanırlar. Bu araçlar metaforlar, benzetmeler, kişileştirme ve imgeler içerebilir.
Metaforlar ve benzetmeler bir şeyi diğerine benzetmek için kullanılır. Örnek olarak, Yeats “The Lake Isle of Innisfree” şiirinde talibi bir “arı kovanına” benzetir. Bu metafor, adanın konuşmacının şehrin karmaşasından kaçabileceği bir rahatlık ve sükunet yeri bulunduğunu ima eder.
Kişileştirme, insan olmayan şeylere insan nitelikleri veren bir araçtır. Örnek olarak, “The Road Not Taken” şiirinde Frost, ormandaki iki yolu kişileştirir. Yolları “sarı bir ormanda ayrılan iki yol” olarak tanımlar ve her yolun kendine has bir kişiliği bulunduğunu öne devam eder.
İmgelem, okuyucunun zihninde canlı bir fotoğraf yaratan bir araçtır. Örnek olarak, “Innisfree Gölü Adası” şiirinde Yeats, adanın naturel güzelliğini tarif etmek için imgelem kullanır. Talibi “arı sesleriyle dolu” olarak tanımlar ve “göl suyunun kıyıda alçak seslerle dalgalandığını” söyler.
## Şiirde Doğanın Görevi
Tabiat şiirde devamlı mühim bir rol oynamıştır. Şairler duygularını anlatım etmek, düşüncelerini ve fikirlerini keşfetmek ve hikayeler bahsetmek için doğayı kullanmışlardır.
18. yüzyılda William Wordsworth ve Samuel Taylor Coleridge benzer biçimde şairler şiirlerinde tabiatın güzelliğinden bahsediyorlardı. Doğanın bir esin ve rahatlık deposu olabileceğine inanıyorlardı.
19. yüzyılda Walt Whitman ve Emily Dickinson benzer biçimde şairler tabiatın daha sıkıntılı yönleri hakkındaki yazdılar. Doğanın gücü ve tabiatın hem güzel aynı zamanda yıkıcı olabileceği hakkındaki yazdılar.
20. yüzyılda Robert Frost ve Sylvia Plath benzer biçimde şairler insanoğlu ve tabiat arasındaki ilişki hakkındaki yazdılar. İnsanların hem tabiatın bir parçası aynı zamanda ondan ayrı olabileceğini araştırdılar.
## Tarih Süresince Görünüm Şiiri
Görünüm şiiri tarih süresince yazılmıştır. Görünüm şiirinin en eski örneklerinden bazıları Homeros ve Virgil'in eserlerinde bulunabilir. Orta Yüzyıl'da Dante ve Chaucer benzer biçimde şairler kendi zamanlarının manzaraları hakkındaki yazmışlardır.
Rönesans'ta bu tür şairler
Antet | Yanıt |
---|---|
Şiirde Görünüm | Şiirde görünüm kullanması bir ruh hali ya da atmosfer yaratabilir, bir bildiri ya da tema iletebilir yahut bir tek şiir için bir ortam sağlayabilir. |
Manzarayı Bahsetmek İçin Kullanılan Şiirsel Araçlar | Şairler manzarayı betimlemek için metafor, ölçme, kişileştirme ve imgeler benzer biçimde muhtelif şiirsel araçlar kullanırlar. |
Şiirde Doğanın Görevi | Tabiat, uzun süredir şairler için bir esin kaynağı olmuştur ve naturel dünyanın güzelliği, gücü ve gizemi hakkındaki birçok şiir yazılmıştır. |
Tarih Süresince Görünüm Şiiri | Görünüm şiiri, antik dünyadan günümüze kadar tarih süresince yazılmıştır. En meşhur görünüm şiirlerinden bazıları William Wordsworth'ün “The Prelude”, Percy Bysshe Shelley'nin “Ode to a Skylark” ve Robert Frost'un “Stopping by Woods on a Snowy Evening” şiirleridir. |
Meşhur Görünüm Şiirleri | En meşhur görünüm şiirlerinden bazıları şunlardır:
|
II. Şiirde Görünüm
Görünüm şiirde yaygın bir mevzudur ve şairler naturel dünyayı tarif etmek için muhtelif teknikler kullanmışlardır. Manzarayı tarif etmek için kullanılan en yaygın şiirsel araçlardan bazıları şunlardır:
- Manzaranın canlı görüntülerini yaratmak için ölçme, metafor ve kişileştirme benzer biçimde mecazi dil kullanılabilir.
- Sembolizm, manzarayı konuşmacının duyguları ya da düşünceleri benzer biçimde başka bir şeyin sembolü olarak işaret etmek için kullanılabilir.
- Yine, ritim ve vurgu duygusu yaratmak için kullanılabilir.
- Aliterasyon ve asonans benzer biçimde ses araçları müzikal bir tesir yaratmak için kullanılabilir.
Görünüm şiiri muhtelif efektler yaratmak için kullanılabilir, örnek olarak:
- Bir zeminin ya da atmosferin duygusunu uyandırmak.
- Konuşmacının duygu ya da düşüncelerini anlatım etmek.
- Bir bildiri ya da temayı iletmek.
Görünüm şiiri dünyanın dört bir yanından şairler tarafınca yazılmıştır ve günümüzde de yazılmaya geçindiren popüler bir şiir türüdür. En meşhur görünüm şiirlerinden bazıları şunlardır:
- WB Yeats'in “Innisfree Gölü Adası”
- Robert Frost'un “Alınmayan Yol”u
- William Wordsworth'un “Tintern Manastırı”
- John Keats'in “Bülbüle Methiye”sü
III. Manzarayı Bahsetmek İçin Kullanılan Şiirsel Araçlar
Şairler manzarayı betimlemek için imgelem, metafor, kişileştirme ve gönderme benzer biçimde muhtelif şiirsel araçlar kullanırlar.
İmgeleme, bir zeminin ya da sahnenin zihinsel bir resmini kurmak için kelimelerin kullanılmasıdır. Şairler, okuyucuların tanım ettikleri manzarayı görselleştirmelerine destek olmak için imgeleme kullanırlar. Örnek olarak, “Innisfree Gölü Adası” şiirinde WB Yeats, adanın naturel güzelliğinin canlı bir resmini kurmak için imgeleme kullanır:
“Şimdi kalkıp gideceğim ve Innisfree'ye gideceğim,
Ve arı seslerinin yankılandığı ormanda sadece başına yaşar;
Ve orada birazcık rahatlık bulacağım, bu sebeple rahatlık azar azar geliyor
Sabahın perdelerinden cırcır böceklerinin öttüğü yere düşüyorum;
Gece yarısı her şey bir parıltıdır ve öğlen mor bir parıltıdır,
Ve akşam keten kuşunun kanatlarıyla dolu.”
Metafor, canlı bir imge ya da kıyaslama yaratmak için bir şeyin başka bir şey olarak tanımlandığı bir laf sanatıdır. Şairler, okuyucuların manzarayı yeni bir halde anlamalarına destek olmak için metafor kullanır. Örnek olarak, John Keats, “Bir Bülbüle Methiye” şiirinde bülbülün şarkısını “aslanın yelesinden düşen sıvı bir bal damlasına” benzetir.
Kişileştirme, cansız bir nesneye insan niteliklerinin verildiği bir laf sanatıdır. Şairler, okuyucuların manzarayla daha şahsi bir düzeyde bağ kurmasına destek olmak için kişileştirmeyi kullanır. Örnek olarak, “The Road Not Taken” şiirinde Robert Frost, şiirindeki iki yolu kişileştirerek “biri çimenli ve aşınmak istiyordu; / Tekrar de oradan geçenler / Onları aslına bakarsak aynı halde aşındırmıştı.” der.
İma, şiirde açıkça belirtilmeyen bir kişiye, yere ya da şeye meydana getirilen bir göndermedir. Şairler eserlerine derinlik ve anlam katmak için ima kullanırlar. Örnek olarak, “J. Alfred Prufrock'un Aşk Şarkısı” şiirinde TS Eliot, “Deniz kızlarının şarkı dediğini duydum, her biri diğerine” diyerek Adem ve Havva'nın İncil hikayesine gönderme yapar.
Bunlar, şairlerin manzarayı betimlemek için kullandıkları birçok şiirsel araçtan bir tek birkaçıdır. Şairler, bu araçları kullanarak naturel dünyanın canlı imgelerini yaratabilir ve okuyucuların manzarayla daha derin bir düzeyde irtibat kurmasına destek olabilir.
IV. Şiirde Doğanın Görevi
Tabiat, tarih süresince şiirde mühim bir rol oynamıştır. Şairler duygularını anlatım etmek, düşüncelerini keşfetmek ve mesajlarını iletmek için doğayı kullanmışlardır.
İngilizce dilindeki en meşhur şiirlerin bazıları tabiat şiirleridir; bunlar içinde William Wordsworth'ün “Tintern Abbey”, John Keats'in “Ode to a Nightingale” ve Emily Dickinson'ın “This Is My Letter to the World” şiirleri yer alır. Bu şiirler doğayı güzellik, aşk, yitik ve ölüm temalarını incelemek için kullanır.
Tabiat, bir şiirde bir ruh hali ya da atmosfer yaratmak için de kullanılabilir. Örnek olarak, fırtınalı bir geceyle alakalı bir şiir, tansiyon ya da vehamet duygusu yaratmak için karanlık, fırtınalı imgeler kullanabilir.
Doğayı duygularını anlatım etmek ve düşüncelerini keşfetmek için kullanmanın yanı sıra şairler mesajlarını iletmek için de doğayı kullanmışlardır. Örnek olarak, birçok etraf şiiri doğayı kirlilik ve iklim değişikliğinin tehlikeleri hikayesinde uyarmak için kullanır.
Tabiat şiirde mühim bir rol oynar ve gelecek yıllarda da şairler için esin kaynağı olmaya devam edecektir.
VI. Meşhur Görünüm Şiirleri
İşte birtakım meşhur görünüm şiirlerinin sıralaması:
- John Keats'in “Bülbüle Methiye”sü
- William Wordsworth'un “Sadece Biçici” isminde eseri
- William Wordsworth'un “Nergisler”i
- WB Yeats'in “Innisfree Gölü Adası”
- Ezra Pound'un “Metro İstasyonunda” isminde eseri
- Robert Frost'un “Alınmayan Yol”u
- William Blake'in “Kaplan”ı
- Wallace Stevens'ın “Kar Adamı”
- Edgar Allan Poe'nun “Bir Rüya İçinde Bir Rüya” isminde eseri
Bu şiirlerin tüm bunlar manzaranın bir ruh hali ya da atmosfer yaratmak, bir bildiri ya da tema iletmek yahut bir tek tabiatın güzelliğini kutlamak için iyi mi kullanılabileceğini yayınlayan örneklerdir.
VI. Meşhur Görünüm Şiirleri
İşte tarihin en meşhur görünüm şiirlerinden bazılarının sıralaması:
- John Keats'in “Bülbüle Methiye”sü
- WB Yeats'in “Innisfree Gölü Adası”
- Robert Frost'un “Alınmayan Yol”u
- Robert Frost'un “Duvarı Onarmak” isminde eseri
- William Wordsworth'un “Sadece Biçici” isminde eseri
- William Wordsworth'un “Nergisler”i
- Gerard Manley Hopkins'in “Rüzgarda Hover” isminde eseri
- Alfred, Lord Tennyson'ın “AHH Anısına” isminde eseri
- Alfred, Lord Tennyson'ın “Ulysses”i
Bu şiirlerin tüm bunlar canlı imgelerin kullanması ve naturel dünyanın güzelliğini ve sırrını soruşturma kabiliyetleriyle dikkat çekmektedir. Ek olarak manzaraların bir bildiri ya da temayı iletmek için iyi mi kullanılabileceğini yayınlayan kuvvetli örneklerdir.
VII. Görünüm Şiiri Iyi mi Yazılır
Görünüm şiiri yazmak ödüllendirici bir edinim olabilir, sadece bununla beraber zorlayıcı da olabilir. Görünüm şiiri yazarken akılda tutulması ihtiyaç duyulan birkaç şey vardır, örnek olarak doğru ortamı kura çekmek, betimleyici dil kullanmak ve manzaranın ruh halini yakalamak.
Görünüm şiiri için doğru ortamı kura çekmek önemlidir bu sebeple ortam şiirin ruh halini ve tonunu belirlemeye destek olacaktır. Tanıdığınız ve ihtiras duyduğunuz bir ortam seçmelisiniz. Bu, daha örneksiz ve duygu dolu yazmanıza destek olacaktır.
Betimleyici dil kullanmak görünüm şiirinin bir öteki mühim unsurudur. Okuyucunun betimlediğiniz manzarayı gözünde canlandırmasına destek olacak bir dil kullanmak istersiniz. Bu, canlı fiiller, sıfatlar ve zarflar kullanmak anlama gelir.
Manzaranın ruh halini yakalamak, başarıya ulaşmış görünüm şiiri yazmanın son anahtarıdır. Okuyucuda muayyen bir duyguyu uyandıran bir şiir yaratmak istersiniz. Bu, rahatlık, durallık ya da hayranlık duygusu olabilir.
Görünüm şiiri yazmak için birkaç ipucu:
- Alışık olduğunuz ve ihtiras duyduğunuz bir ortamı seçin.
- Okuyucunun tanım ettiğiniz manzarayı gözünde canlandırmasına destek olmak için betimleyici bir dil kullanın.
- Canlı fiiller, sıfatlar ve zarflar kullanarak manzaranın havasını yakalayın.
- Değişik şiir biçimleri ve stilleri kontrol edin.
- Şiirinizi yüksek sesle okuyunuz ve iyi mi duyulduğunu görün.
- Öteki şairlerden ve okuyuculardan geri bildirim alın.
Ergonomik yaptıkça hem güzel aynı zamanda çağrışımlı görünüm şiirleri yazabileceksiniz.
Kendi Şiirlerinizde Görünüm Kullanmak İçin İpuçları
İşte şiirlerinizde manzarayı kullanmak için birkaç ipucu:
- Sizin için anlamlı olan bir görünüm seçin. Bu, ziyaret ettiğiniz bir yer, hakkındaki okuduğunuz bir yer ya da hayal ettiğiniz bir yer olabilir.
- Manzarayı detaylı bir şekilde tanımlayın. Okuyucu için canlı bir fotoğraf kurmak için bütün duyularınızı kullanın.
- Bir ruh hali ya da atmosfer yaratmak için mecazi dil kullanın. Örnek olarak, metaforlar, benzetmeler, kişileştirme ya da imgeler kullanabilirsiniz.
- Manzarayı kendi duygularınız ya da tecrübelerinizle ilişkilendirin. Bu sembolizm, ima ya da şahsi yansıma kanalıyla yapılabilir.
- Manzarayı bir öykü bahsetmek ya da bir bildiri iletmek için kullanın.
Bu ipuçlarını izleyerek, okuyucularınızda yankı uyandıracak kuvvetli ve etkisinde bırakan şiirler yaratmak için manzarayı kullanabilirsiniz.
IX.
Manzaralar tarih süresince şairler ve yazarlar için bir esin kaynağı olmuştur. Bir ruh hali ya da atmosfer yaratmak, bir bildiri ya da tema iletmek ya da bir tek bir öykü için güzel bir fon sağlamak için kullanılabilirler. İster şiir, talep eder roman ya da kısa öykü yazıyor olun, okuyucularınız için daha sürükleyici ve ilginç bir edinim yaratmaya destek olmak için bir manzarayı bir ortam olarak kullanmayı düşünün.
İşte yazınızda manzarayı kullanmak için birkaç ipucu:
- Manzarayı canlı bir dil ve imgeler kullanarak detaylı bir halde betimleyin.
- Manzarayı bir ruh hali ya da atmosfer yaratmak için kullanın.
- Bir mesajı ya da temayı iletmek için manzarayı kullanın.
- Anlattığınız hikayeyle ilgili bir görünüm seçin.
Birazcık yaratıcılık ve hayal kuvvetiyle, okuyucularınızın ilgisini çekecek kuvvetli ve akılda kalıcı yazılar yaratmak için manzaraları kullanabilirsiniz.
S: Manzaraların edebiyat ve şiirle ilişkisi nelerdir?
A: Manzaralar edebiyat ve şiire birçok halde esin verebilir ve onları etkileyebilir. Bir öykü ya da şiir için bir ortam sağlayabilir, bir ruh hali ya da atmosfer yaratmak için kullanılabilir ve bir bildiri ya da tema iletmek için kullanılabilir.
S: Manzaraların edebiyatta ve şiirde kullanılabileceği değişik yollar nedir?
A: Manzaralar bir yer duygusu yaratmak, bir ruh hali ya da atmosfer kurmak, bir karakteri ya da temayı sembolize etmek ya da bir hikâyenin ya da şiirin eylemi için bir fon sağlamak amacıyla kullanılabilir.
S: Muayyen manzaralardan esinlenerek yazılmış edebiyat ve şiir eserlerine örnekler nedir?
A: Muayyen manzaralardan esinlenerek yazılmış edebiyat ve şiir eserlerine birtakım örnekler şunlardır:
- William Wordsworth'un İngiltere'nin Göller Bölgesi'nden esinlenerek yazdığı “The Prelude”
- Emily Dickinson'ın New England kırsalından esinlenerek yazdığı “Wild Nights – Wild Nights!”
- Robert Frost'un New Hampshire'ın kırsal manzarasından esinlenerek icra ettiği “Tamir Duvarı”
0 Yorum